The Lost King

Regie: Stephen Frears, Verenigd Koninkrijk, 108 MIN, Engels,

Cast: Sally Hawkins, Steve Coogan, Harry Lloyd

CineDiner

Film en diner voor €26,50
Lees hier hoe het werkt. Koop een cinediner

CineDiner Kaarten

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Na een bezoek aan de vertoning van het Shakespeare stuk ‘King Richard’, krijgt de altijd ongeziene Philippa Langley compassie voor de – in de geschiedenisboeken beschreven – barbaarse koning.

In haar strijd naar gerechtigheid voor Koning Richard lll, krijgt Phillipa een visioen over waar de restanten van het lichaam van de koning zich zouden bevinden, onder een parkeerplaats in Leicester. Ze bijt zich vast in het onderzoek, wat leidt tot veel onbegrip in haar omgeving. Experts en academici reageren sceptisch op haar ideeën, maar Philippa zet door en met succes.

English Synopsis

Stephen Frears’ latest retells the true story of an amateur historian (Sally Hawkins) battling skepticism and bureaucracy in a quest to locate the final resting place of King Richard III.

It is said that history is written by the victors. This was never more true than in the case of King Richard III, maligned from the moment of his defeat by Henry Tudor, the truth of his life contorted by subsequent generations (Shakespeare among them and arguably the guiltiest). Over the course of 500 years, “alternative facts” became conventional wisdom. That is, until Philippa Langley took up Richard’s cause.

Langley (Sally Hawkins) is a writer who finds herself suffering a midlife malaise after a divorce and some health challenges. She happens upon the Richard III Society, a group of amateur historians bent on rehabilitating the damaged reputation of Richard, and soon becomes obsessed with finding his long-lost remains. Weathering derision from historians and concern from her family (the exception being her supportive but confused ex-husband John, played by Steve Coogan), our amateur sleuth does prevail…

Screenwriters Steve Coogan and Jeff Pope (2013’s Philomena) partner with Stephen Frears to create the perfect narrative tension between the past and the present. Through her sensitive and spirited portrayal of Philippa, Hawkins shows us a woman who fights ferociously to redeem Richard, all the while seemingly powerless to change others’ misunderstanding of her. In mending history’s fractured perception of Richard III, Philippa mends herself.

Source: TIFF