Dear Comrades!

Regie: Andrey Konchalovskiy, Rusland, 116 MIN, Russisch, 12+

Cast: Yuliya Vysotskaya, Vladislav Komarov, Andrey Gusev

vandaag Tue 21 Sep Wed 22 Sep

CineDiner

Film en diner voor €26,50
Lees hier hoe het werkt. Koop een cinediner

CineDiner Kaarten

Wed 22 Sep

Hoe gespannen de verhoudingen tussen privé en politiek in de Sovjet-Unie konden zijn, weet dit historische drama in zwart-wit van de Russische meesterregisseur Andrej Kontsjalovski sterk over te brengen.

Samen met zijn vaste scenariopartner Elena Kiseleva schreef hij het script over de arbeidersstaking in de Zuid-Russische stad Novotsjerkassk, die in 1962 gewelddadig de kop werd ingedrukt. Het meedogenloze staatsoptreden tegen dit burgerprotest was een goed bewaard gebleven geheim: pas in de jaren negentig leerde men in Rusland wat er hier gebeurd was.

Hoofdrolspeler Joelia Vysotskaja, Kontsjalovski’s partner, is in 1972 in deze stad geboren, maar zelfs zij wist weinig over wat daar had plaatsgevonden. Zij speelt een Sovjetbureaucraat, die onbedoeld een doorslaggevende rol speelt in het ontketenen van het staatsgeweld tegen burgers. De indrukwekkende scènes waarin talloze figuranten met elkaar vergaderen, protesteren, vechten of vluchten, illustreren goed hoe staat en burger tegen elkaar opgezet kunnen worden, en krijgen daardoor een haast tijdloze en urgente kwaliteit.

Bron: IFFR

English Synopsis

This black-and-white historical drama by Russian master director Andrei Konchalovsky makes it abundantly clear just how strained the relationship between private and political could be in the Soviet Union.

Working with his regular screenwriting partner Elena Kiseleva, he wrote the script which deals with a bloodily repressed strike by workers in the city of Novocherkassk in southern Russia in 1962. This ruthless action by the Soviet state against a citizens’ protest remained a well-kept secret: it wasn’t until the 1990s that people in Russia found out what actually happened.

Lead actor Julia Vysotskaya, Konchalovsky’s partner, was born in this city in 1972, but even she knew little about what actually took place there. She plays a Soviet bureaucrat who unintentionally plays a key role in unleashing the State’s violence against its citizens. The impressive scenes of countless extras meeting, protesting, fighting or fleeing, provide a good illustration of how State and citizen can be played off against one another, taking on an almost timeless urgency.

Source: IFFR