Cunningham

Regie: Alla Kovgan, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, 93 MIN, Engels, AL

Cast: Merce Cunningham

CineDiner Kaarten

Zelfs voor mensen die weinig weten over dans, is Merce Cunningham een bekende naam – een icoon in zijn vakgebied. Hij werd liever niet gekenmerkt door labels als ‘avant-garde’. “Ik beschrijf het niet. Ik doe het,” zei hij ooit.

Met Cunningham krijgen wij de gelegenheid om te ervaren wat hij deed. Deze poëtische documentaire leidt je langs Cunninghams carrière met dertig jaar durf en ontdekking (1944–1972), van zijn begintijd als onsuccesvolle danser in het naoorlogse New York tot zijn doorbraak als een van de meest visionaire en invloedrijke choreografen ter wereld.

De film doet dit door middel van dansvoorstellingen in het heden, afgewisseld met archiefbeelden van Cunningham. Ook zien we verhelderende interviews met zijn partner John Cage, kunstenaar Robert Rauschenberg en leden van de Merce Cunningham Dance Company, die jaren van afwijzing en controverse trotseerden om uiteindelijk langzaam het publiek voor zich te winnen.

Of je de film nu gaat zien als leek of als liefhebber – Cunningham is een rijke ervaring.

English Synopsis

Even for those who know little about dance, Merce Cunningham is a recognizable name — an iconic figure in his field. Cunningham resisted “avant-garde” or any other label. “I don’t describe it. I do it,” he once said.

Now, with Cunningham, we have a chance to experience what he did. Filmmaker Alla Kovgan assembles the last generation of Cunningham dancers (led by Merce Cunningham Dance Company assistant director of choreography Jennifer Goggans) to present landmark works from the Cunningham repertoire. The film concentrates on the three decades from 1942 to 1972 when Cunningham was making his reputation.

The current-day performances are interlaced with archival footage of Cunningham speaking and moving. We also hear illuminating interviews with Cage, Rauschenberg, and members of the original Merce Cunningham Dance Company, who endured years of rejection and outrage before they slowly won over audiences.

“I never believed that idea that dancing was the greatest of the arts,” said Cunningham. “But when it clicks, there’s the rub. It becomes memorable. And one can be seduced all over again.” Whether you come to Cunningham as a neophyte or an aficionado, you’ll leave with a rich experience of his art.

Source: TIFF